Infekcinių, onkologinių, genetinių ligų, nevaisingumo, alergijos, patogeninių mikroorganizmų tyrimai

Kuo naudingi žuvų taukai?
Sukurtas: 2017-11-29
  • Renkantis žuvų taukus vaistinėje, pirmiausia žvilgsnis krypsta į pavadinimą

    Renkantis žuvų taukus vaistinėje, pirmiausia žvilgsnis krypsta į pavadinimą

  • Žuvų taukų sudėtis pateikiama keliais skaičiais

    Žuvų taukų sudėtis pateikiama keliais skaičiais

  • Ant žuvų taukų pakuotės galima surasti informacijos, iš kokių žuvų išgauti taukai

    Ant žuvų taukų pakuotės galima surasti informacijos, iš kokių žuvų išgauti taukai

Žuvų taukai - jau nuo senų senovės naudojamas maisto papildas, kuris mums itin svarbus dėl savo maistingumo ir gydomųjų savybių. Šis maisto produktas yra laikomas vienu naudingiausių organizmui, jis aprūpina vitaminais A, E, D bei kitais, ir, kas vertingiausia - Omega-3 rūgštimis.

kuo-naudingi-zuvų-taukai

Nors anksčiau vaikai žuvų taukus laikė kone bausme, bet jie buvo primygtinai rekomenduojami gydytojų. Paskui jų populiarumas atslūgo, o šiandien jie vėl populiarūs ir reikalingi kiekvienai šeimai. Taigi, kodėl žuvų taukai svarbūs ir kada bei kaip juos reiktų vartoti?

Žuvų taukų sudedamosios dalys

Žuvų taukų vartojimas aprūpina organizmą Omega-3 riebalų rūgštimis. Taip pat  žuvų taukai yra vitaminų A, E ir D šaltinis.  Omega-3 riebalų rūgštys - daugeliui girdėtas pavadinimas, tačiau mažai kas žino, kokia yra Omega-3 rūgščių nauda.

Šios rūgštys yra reikalingos, nes organizmas pats nepajėgia jų pasigaminti. Omega-3 riebalų rūgštys yra dviejų rūšių - EPR (eikozapentaeno rūgštis) ir DHR (dokozaheksaeno rūgštis). DHR rūgštis padeda palaikyti normalią smegenų veiklą ir palaiko regėjimą, teigiamas poveikis jaučiamas, jei šios rūgšties suvartojama ne mažiau kaip 250 mg per parą. Normalią širdies veiklą palaiko ir DHR, ir EPR rūgštys, o teigiamas poveikis jaučiamas, jei suvartojama ne mažiau kaip 250 mg per parą.  Kiekviena šių rūgščių turi skirtingas savybes ir privalomąjį suvartoti per dieną kiekį. Pavyzdžiui, EPR suteikia mūsų organizmams pradinę medžiagą, iš kurios yra gaminami eikozanoidai - biologiškai aktyvios medžiagos. Eikozanoidai - tai molekulės, kurios mūsų ląstelių viduje geba perduoti svarbią informaciją. DHR rūgštis yra itin svarbi protinei, smegenų ir širdies veiklai, medžiagų apykaitos procesams bei atminčiai. Kartu abi šios rūgštys, EPR ir DHR, yra laikomos pagrindiniais mūsų ląstelių membranų komponentais, kurie reguliuoja akių tinklainės bei smegenų ląstelių funkcijas. Šių abiejų rūgščių daugiausiai randama žuvų taukuose, mažais kiekiais -jūros dumbliuose bei kiaušiniuose.

Alfa linoleno rūgštis taip pat yra viena iš Omega 3 polinesočiųjų riebalų rūgščių. Jos yra augalinės kilmės produktuose - sėmenyse, rapsuose, kanapėse, graikiniuose riešutuose, sojų aliejuje bei žaliose lapinėse daržovėse.  Iš šios rūgšties organizmas nedideliais kiekiais gali pasigaminti EPR ir DHR riebalų rūgštis.

Žuvų taukų gaminimas ir nauda

Žuvų taukai yra gaminami iš riebios jūrinės žuvies, kuri turi daugiausia riebalų rūgščių Omega-3. Papildai gaminami dvejopai - iš žuvies mėsos arba iš kepenų, dažniausiai menkės, aliejaus. Nors žuvų taukus galima lengvai įsisavinti valgant riebių žuvų filė, žmonės vis tiek yra labiau linkę rinktis kapsules su aliejumi, norėdami būti tikri,  jog gaus reikiamą žuvų taukų dienos normą.

Kaip pasirinkti ir atskirti gerus žuvų taukus

Ne paslaptis, kad renkantis žuvų taukus kartais iškyla klausimų, kodėl vienodai veikiančio maisto papildo yra tokia gausybė rūšių ir kaip pasirinkti. Faktas tas, jog skirtingų gamintojų žuvų taukai yra skirtingos sudėties, gaminami iš skirtingos žaliavos, naudojant skirtingas technologijas. Renkantis žuvų taukus, etiketėje reikėtų žiūrėti, kiek omega-3 riebalų rūgščių EPR ir DHR yra rekomenduojamoje dienos normoje. Svarbu suprasti, jog tai nėra žuvų taukų kiekis, tai yra atskiras rodiklis ir skaičius, kurio rekomenduojama gauti ne mažiau kaip 250 mg per parą.

Kai kam taip pat gali kilti klausimas, kodėl vienų gamintojų žuvų taukai yra brangesni, kitų -pigesni ir kas lemia šį skirtumą. Tiesa yra ta, kad yra gamintojų, siūlančių itin pigius žuvies taukus, tačiau nederėtų aklai pulti juos pirkti. Už žemos kainos dažniausiai slepiasi paprasta priežastis - gamybos būdas. Didelė tikimybė, kad tokie žuvies taukai bus pagaminti naudojant gamybos technologijas, kurios neužtikrina reikiamos EPR ir DHR koncentracijos ir menkai pašalina iš žaliavos toksines medžiagas. Tokie taukai nėra tinkami siekiant naudos sveikatai - juose DHA ir EPR naudingųjų medžiagų koncentracija yra minimali.

Kokybiškus žuvų taukus nuo paminėtų skiria tai, jog jie yra išgaunami specialiose gamyklose, kur ruošiami būtent papildų gamybai. Šie žuvų taukai turės pakankamą kiekį naudingų ir organizmui reikalingų medžiagų. Kitas svarbus momentas - žuvų taukų išvalymas nuo toksinų ir kitų teršalų prieš pateikiant juos vartotojams. Tai ypatingai svarbus dalykas, į kurį reiktų atkreipti dėmesį perkant žuvų taukus vaikams, vyresnio amžiaus žmonėms bei būsimoms ir žindančioms mamoms. Norint įsigyti švarius ir išvalytus nuo toksinų bei įvairiausių teršalų žuvų taukus, patariama rinktis patikimus gamintojus, turinčius ilgametę patirtį šioje srityje ir prisiimančius atsakomybę už savo gaminių kokybę. Patikimi gamintojai skelbia, kokiuose pasaulio regionuose gaudomos žuvys, kokios technologijos naudojamos valant galimus teršalus. Žuvų taukai turi atitikti ES bei PSO reikalavimus dėl toksinų.

Yra ir labai brangių žuvies taukų, tačiau nebūtinai jie yra geresni ar labai geri. Tai dažnai per tiesioginės prekybos tinklus platinama produkcija, kurios kaina didėja proporcingai  pardavėjo įtikinėjimo menui.  

 Renkantis žuvų taukus vaistinėje, pirmiausia žvilgsnis krypsta į pavadinimą
Renkantis žuvų taukus vaistinėje, pirmiausia žvilgsnis krypsta į pavadinimą. Dažnai solidūs gamintojai pateikia kelių pavadinimų skirtingos sudėties žuvų taukų. Jie skiriasi riebalų rūgščių EPR ir DHR santykiu, koncentracija, gali būti papildyti kitomis rūgštimis. Pavyzdžiui,  nėščiosioms skirtas Mumomega papildytas Omega 6 riebiąja rūgštimi.

Viename produkte esančios skirtingos riebalų rūgštys sustiprina viena kitos poveikį. Širdžiai ir kraujagyslėms, vaikams, smegenų veiklai skirti žuvų taukai turės skirtingą sudėtį. Turite rinktis tai, kas aktualu esant konkrečiai problemai. Pirmasis ir autoritetingiausias patarėjas renkantis bei dozuojant žuvų taukus turėtų būti šeimos gydytojas arba konkrečios srities medikas.

Žuvų taukų sudėtis pateikiama keliais skaičiais
Žuvų taukų sudėtis pateikiama keliais skaičiais. Reiktų atkreipti dėmesį,  kokia yra EPA ir DHA koncentracija. 

EPA ir DHA koncentracija gali suteikti informacijos ir apie gamybos būdą. Equazen Cardiozen žuvų taukuose pasiekta didesnė nei 50 proc. EPA ir DHA koncentracija. Tokią koncentracija galima tik naudojant modernią molekulinę distiliaciją. Tai yra viena iš pažangiausių technologijų ne tik koncentruoti, bet ir pašalinti teršalus iš žuvų taukų. Taip pat, renkantis iš kelių produktų, papildomos informacijos gali suteikti žinios, kiek EPA ir DHA  yra vienoje kapsulėje.

Ant žuvų taukų pakuotės galima surasti informacijos, iš kokių žuvų išgauti taukai
Ant žuvų taukų pakuotės galima surasti informacijos, iš kokių žuvų išgauti taukai. Equazen eye Q  nurodo, kad naudojamos sardinės.

Mažos ir greitai augančios žuvys, tokios kaip sardinės, ančiuviai yra geriausia žaliava žuvų taukų gamybai. Jų mėsa turi mažiausiai teršalų ir toksinų. Tuo tarpu plėšriosios žuvys sukaupia didesnius kiekius toksinų. Jei perkate žuvų taukus pagamintus iš plėšriųjų žuvų  (pavyzdžiui, menkių) ir ypač iš labiau užterštų vandenynų rajonų, reiktų įsitikinti, kad žuvų taukai valomi naudojant modernias technologijas.

Žuvų taukų vartojimas

Pradedant vartoti žuvų taukus dažniausiai skiriamos didesnės jo normos. Vartojimas turėtų būti pastovus palaikant reikiama Omega 3 rūgščių kiekį organizme. Kiekius,  EPR ir DHR santykį turėtų nustatyti gydytojas arba konkrečios srities medicinos specialistas. Į juos verta kreiptis kadangi jie turi ir daugiau informacijos apie žuvų taukų poveikį apie kurį draudžiama skleisti informaciją masinės žiniasklaidos priemonėse. ES institucijų patvirtintas poveikis šioms sritims ir šiems kiekiams:

  • Teigiamas poveikis širdžiai atsiranda sunaudojus ne mažiau 250 mg EPR ir DHR per parą. 
  • Teigiamas poveikis smegenų funkcijai ir regėjimui juntamas suvartojus ne mažiau 250 mg DHR per dieną.

Rinkdamiesi žuvų taukus, įsitikinkite, kad ne tik žinote esminę priežastį, kam jie jums reikalingi, bet ir žinote, kaip juos pasirinkti ir kokia jų sudėtis bus optimali. Taip pat atkreipkite dėmesį ir į kainą, ar Jus tenkina žuvų taukų sudėtis. 

Agnė Žemaitytė

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti